parsaa parsaa .

parsaa

نكات مهمي كه قبل از خريد جهيزيه بايد بدانيد

زوج‌هاي جوان، مخصوصاً عروس خانم‌ها حساسيت زيادي در خريد وسايل خانه‌اي كه قرار است زندگي مشتركشان را در آن شروع كنند، دارند اما گاهي اين حساسيت‌ها باعث مي‌شود تا از مهم‌ترين نكات در خريد جهيزيه غافل شوند. به همين منظور ما در اين مقاله به مهم‌ترين نكاتي كه براي خريد جهيزيه بايد رعايت كنيد، پرداخته‌ايم.

جهيزيه، تجملات،سبك زندگي،دكوراسيون،مبل راحتي،اكسسوري،لوازم تزئيني،گلدان تزئيني،زندگي مشترك، زوج هاي جوان

خريد جهيزيه، يكي از سنت‌هاي قديمي در ايران و جهان است. درگذشته جهيزيه به‌عنوان كمك مالي زن براي خانه خود در نظر گرفته مي‌شد زيرا در آن روزها درآمد خانه توسط مرد تأمين مي‌شد؛ بنابراين، خانواده‌ها از زمان تولد شروع به تهيه جهيزيه متشكل از بسياري اقلام مي‌كردند تا زماني كه فرزندشان به سن ازدواج برسد. در عصر حاضر خريد جهيزيه كمي متفاوت شده است. بسياري از خانواده‌ها سعي مي‌كنند هر آنچه ممكن است در ده سال آينده نياز فرزندشان شود را نيز تهيه كنند. همين موضوع نه‌تنها بار هزينه زيادي را به خانواده‌ها تحميل مي‌كند بلكه بسياري از وسايل غيرضروري و لوكس جاي اضافي را در خانه مي‌گيرد و سال‌هاي سال بلااستفاده مي‌ماند؛ بنابراين اگر در شرف خريد جهيزيه هستيد، سعي كنيد نكاتي كه در ادامه اشاره مي‌كنيم را در نظر داشته باشيد و بر اساس همين نكات اقدام به خريد جهيزيه كنيد.

مقالات مشابه:بهترين عروس سرا تهران

ليستي ازآنچه نياز داريد، تهيه كنيد

يكي از بهترين اقداماتي كه قبل از خريد جهيزيه بايد انجام دهيد، تهيه ليست جهيزيه است. ليست جهيزيه شامل تمام اقلامي است كه احتمالاً در زندگي مشترك به آن نياز داريد. اگر ليست جهيزيه تهيه نكرده باشيد ممكن است در هنگام خريد فارغ از اينكه به چه چيزهايي نياز داريد، وسوسه شده و چيزهايي كه جزو وسايل ضروري زندگي نيست را خريداري كنيد. دانستن دقيق آنچه مي‌خواهيد خريداري كنيد و مشخصات اين موارد، براي انجام يك خريد خوب لازم است.

هنگام تهيه ليست، هر كالايي كه به نظرتان سالي يك‌بار از آن استفاده خواهيد كرد را فراموش كنيد. يادتان باشد كه بخشي از شيريني زندگي، خريدن چيزهايي است كه در طول زندگي مشترك خريداري خواهيد كرد؛ پس زندگي را در ابتدا ساده شروع كنيد و خريد بعضي كالاهاي غيرضروري را به زمان ديگري موكل نماييد.

اولويت‌بندي كنيد

در تهيه ليست خريد جهيزيه اولويت‌ها را در نظر بگيريد. براي در نظر گرفتن اولويت‌ها بايد به سبك زندگي و نيازهايتان توجه كنيد. مثلاً اگر اهل مهماني هستيد، لوازم پذيرايي را در اولويت قرار دهيد. اگر اهل استفاده از كتري و سماور و... نيستيد، هيچ الزامي براي تهيه آن نداريد. منظور از اولويت‌ها در خريد جهيزيه، تهيه اقلامي است كه براي آسايش و آرامش يك زندگي دونفره نياز داريد و به عبارتي زندگي بدون آن وسايل طاقت‌فرسا است.

 براي مشخص كردن اولويت‌ها، اول سراغ وسايل ضروري آشپزخانه برويد و طبق ليست و اهميت و كاربرد، وسيله بخريد. صرفاً به خاطر خوشگلي يا براي نمايش وسايل اضافي نخريد. خريد كالاهاي لوكس و غيرضروري مثل ماشين ظرف‌شويي، سرخ‌كن، ساندويچ ساز، ماكرويو اصلاً در اولويت نيست. يادتان باشد كه خريد وسايل اضافي فقط خانه‌تان را شلوغ و بي‌نظم نشان مي‌دهد و هيچ زيبايي ندارد؛ پس حواستان باشد كه وسايل اضافي و بلااستفاده نخريد. سادگي، زيبايي مدنظرتان باشد نه حرف مردم.

 

 بودجه‌تان را مشخص كنيد

يكي از مهم‌ترين نكاتي كه در خريد جهيزيه بايد بدانيد، ميزان بودجه‌اي است كه براي خريد در نظر گرفته‌ايد. اين مسئله به شما كمك مي‌كند تا راحت‌تر در مورد اولويت‌هايتان تصميم بگيريد. براي خريد جهيزيه به اين نگاه نكنيد كه بقيه چه خريده‌اند بلكه به اين توجه كنيد كه بودجه‌اي كه داريد چقدر است و خودتان چه چيزهايي بيشتر دوست داريد چون قرار است شما در آن خانه زندگي كنيد نه مردم.

به متراژ خانه‌تان توجه كنيد

اگر خانه‌اي داريد كه متراژش مشخص است حتماً بر اساس متراژ خانه، وسايل موردنيازتان مثل يخچال، مبل و... را تهيه كنيد اما درصورتي‌كه قصد اجاره خانه‌اي را داريد تا قبل از مشخص شدن متراژ وسايل بزرگي مثل مبلمان و يخچال و فريزر را نخريد زيرا عدم توجه به اين نكته مهم در خريد جهيزيه، باعث مي‌شود لوازم منزل اصلاً مناسب ابعاد خانه‌تان نباشد.

فرش زياد نخريد

يكي از اصلي‌ترين و البته ضروري‌ترين وسايل در خريد جهيزيه فرش است اما انتخاب فرش مناسب فقط منحصر به رنگ و طرح آن نيست بلكه تعداد و اندازه فرش تأثير زيادي در دكوراسيون دارد. براي آنكه فضاي مدرن‌تر و شيك‌تري در اتاق پذيرايي داشته باشيد بايد بين فرش و ديوار فاصله باشد؛ همچنين فرش نبايد در اندازه‌اي باشد كه زير مبل‌ها قرار بگيريد؛ بنابراين فرش را به‌گونه‌اي انتخاب كنيد كه حداقل چند سانتي‌متر كوچك‌تر از متراژ اتاق باشد تا كمي از زمين يا كف‌پوش هم ديده شود. با اين كار علاوه بر اينكه در خريد فرش  صرفه‌جويي كرده‌ايد بلكه به زيبايي و دكوراسيون خانه‌تان هم كمك مي‌كنيد.

براي خانه كوچك مبل تيره و كلاسيك نخريد

در خانه‌هاي كوچك به دليل كمبود فضا در استفاده از تركيب رنگ‌ها استفاده از طرح‌هاي شلوغ و رنگ‌هاي تيره باعث نامرتب ديده شدن خانه خواهد شد. همچنين مبل‌هاي كلاسيك در خانه‌هاي كوچك نه‌تنها جلوه و زيبايي خاصي ندارند بلكه فضاي خانه را كوچك‌تر نشان خواهند داد. بنابراين به جاي مبل تيره و كلاسيك، مبل‌هاي راحتي با رنگ‌هاي روشن مثل كرم، سبز، سفيد و نارنجي بخريد.

از وسايل پرزرق‌وبرق استفاده نكنيد

برخي خانواده‌ها براي پرزرق‌وبرق كردن جهيزيه، اقدام به خريد انواع تابلوها، اكسسوري‌ها و لوازم تزئيني گران‌قيمت مي‌كنند؛ درحالي‌كه خريد لوازمي مانند بوفه، تابلو، گلدان‌هاي تزئيني و... نه‌تنها غيرضروري بوده بلكه خانه را شلوغ نشان مي‌دهد و فضايي از خانه را هم اشغال خواهد كرد.

منبع:تبيان

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۹ تير ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۲۸:۲۱ توسط:parsaa موضوع: نظرات (0)